W 2014 roku rząd polski zapoczątkował kampanię promującą nasz kraj w państwach azjatyckich (Chiny, Japonia, Indie), mającą na celu zwiększenie liczby przyjazdów tamtejszych turystów do Polski. Według przewidywań Polskiej Organizacji Turystycznej, w ciągu najbliższych trzech – czterech lat nasz kraj stanie się celem podróży turystycznych dla około trzydziestu procent turystów z Azji. Oznacza to ogromną szansę, ale również wyzwanie dla rodzimej branży turystycznej.
Będąc pilotem wycieczki turystów z innego kraju warto znać zwyczaje, jakimi mogą się kierować. Obsługa, na przykład turystów z Chin wymaga znajomości ich kultury i sposobu bycia oraz przełożenia tego na program zwiedzania. Zgodnie z materiałami opracowanymi przez POT, chiński turysta oczekuje obsługi (standard hotelu i restauracji, plan wycieczki) na bardzo wysokim poziomie. W harmonogramie dnia musi być uwzględniona odpowiednia ilość czasu na posiłki (Chińczycy lubią często jeść), a także na robienie zdjęć odwiedzanym miejscom. Nie wskazane jest natomiast wygospodarowywanie dużej ilości tak zwanego czasu wolnego – chyba, że będzie on przeznaczony na zakupy w drogich centrach handlowych.
Przy planowaniu posiłków, oprócz degustacji tradycyjnej kuchni polskiej, należy uwzględnić przyzwyczajenia kulinarne naszych gości i zapewnić im dostęp do kuchni chińskiej. Program wycieczki nie powinien być zmieniany w czasie jej trwania (jedynie w wyjątkowych okolicznościach) i powinien obejmować miejsca chociaż pośrednio związane z historią Chin, jak na przykład Pałacyk Łazienkowski w Warszawie, w którym w czasach zimnej wojny odbywały się negocjacje chińsko-amerykańskie.
Językiem wskazanym do oprowadzania turystów z Państwa Środka jest język chiński, ewentualnie angielski. Pilot wycieczki musi pamiętać o pokazywaniu wszystkich zabytków i zwracaniu uwagi na najmniejsze szczegóły – turysta chiński oczekuje jasnych i konkretnych informacji, nie przepada natomiast za rozwlekłymi opowieściami historycznymi. Wykazuje on również niechęć do opalania się i oczekiwania od niego podjęcia indywidualnej decyzji. Przewodnik grupy musi traktować ją jako jedną całość, najlepiej odpowiednio oznaczoną przez identyfikatory lub identyczne dla wszystkich czapeczki. Musi wykazywać się doskonałym przygotowaniem i profesjonalnym podejściem do swoich podopiecznych, cechować się skromnością, schludnym wyglądem, okazywaniem szacunku osobom starszym i przedstawicielom władzy, opanowaniem i nieokazywaniem emocji. Nie na miejscu z jego strony jest wyrażanie osobistego zdania na tematy polityczne, dotyczące zwłaszcza polityki chińskiej i porównywanie Chińczyków z innymi Azjatami, na przykład Japończykami.
W zdobyciu takich i podobnych informacji oraz wielu praktycznych wskazówek mogą pomóc szkolenia organizowane przez Polską Organizację Turystyczną.