Wyjazd na wakacje kojarzy się z beztroskim czasem wolności od pracy i trosk dnia codziennego. Dzięki spadkowi cen biletów lotniczych. podróżowanie stało się niedrogie i szybkie. W zaledwie kilka godzin można znaleźć się na drugim końcu kontynentu i cieszyć się pełnym słońcem i lazurową wodą. Jednak w czasie podróży nieraz dochodzi do przykrych sytuacji, np. kradzieży bagażu. Co wówczas należy zrobić i do kogo zgłosić się z problemem?
Ukradziony bagaż – i co dalej…?
Jakiekolwiek roszczenia należy zgłosić bezpośrednio od razu po wylądowaniu danej linii lotniczej, którym podróżowaliśmy. Nie zawsze będę one pozytywnie rozpatrzpone, bo każdy przewoźnik posiada indywidualny regulamin, który określa wartość skradzionych przedmiotów, podlegających rekompensacie. Większość linii lotniczych nie odpowiada za przewożone w bagażu rejestrowanym urządzenia elektroniczne, pieniądze, dokumenty czy biżuterię. Dlatego też najcenniejsze przedmioty najlepiej mieć po prostu przy sobie. Ponadto za uszkodzenie lub utrata bagażu, którego szacunkowa wartość nie była większa niż 1100 euro, linia lotnicza nie ponosi odpowiedzialności. Pasażer może w takiej sytuacji przed lotem wykupić ubezpieczenie swojego bagażu, co gwarantuje mu zwrot straconych dóbr.
Kradzież bagażu koniecznie trzeba zgłosić jeszcze na lotnisku, wypełniając stosowny druk. Będzie on podstawą do zgłoszenia reklamacji. Ponadto, gdy cały bagaż został skradziony niezbędne jest poinformowanie biura bagażu zagubionego na danym lotnisku oraz ewentualnie rezydenta naszego biura podróży, jeśli była to wycieczka wykupiona. Pracownicy lotniska będą mogli rozpocząć poszukiwania na podstawie numeru bagażu i karty podkładowej. Niezbędne jest też szczegółowe opisanie walizki i przedmiotów, jakie się w niej znajdowały. Dane statystyczne wskazują, że większość zagubionych bagaży w czasie podróży znajduje się w ciągu 5 dni. Cała procedura wygląda bardzo podobnie, gdy nasz bagaż nie jest komplety. Opis sytuacji również zgłasza się w biurze bagażu zaginionego, gdzie spisywana jest reklamacja, która następnie trafia do pracowników danej linii lotniczej. Jednak odnalezienie pojedynczej rzeczy z bagażu, która najprawdopodobniej została skradziona, jest zdecydowanie trudniejsze, dlatego szanse na sukces są niewielkie.
Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, przed każdą podróżą należy zapoznać się z warunkami przewozu rzeczy przez linię lotniczą. Szczegółowe informacje łatwo znaleźć na stronie internetowej przewoźnika. Dokumenty lotnicze wyrzucamy dopiero po sprawdzeniu czy wszystkie przedmioty znajdują się w walizce i nie są one uszkodzone. Bez dokumentów nie będziemy mieć możliwość, by w razie kradzieży wystąpić o odszkodowania do przewoźnika. Znacznie trudniejsza lub nawet niemożliwa będzie też procedura zgłoszenia kradzieży, gdyż stanowi to podstawę do rozpoczęcia działań.