Na zlecenie Europ Assistance Polska w lutym bieżącego roku przeprowadzono pierwsze Ogólnopolskie Badanie Rowerowe*. Okazało się, że bezpieczeństwo na drodze jest niezwykle istotne dla użytkowników dwóch kółek.
Wyniki badania wskazują, że 66% rowerzystów dokładnie sprawdza przed wyjazdem stan swojego roweru. Pomimo obowiązku posiadania z tyłu roweru odblasku koloru czerwonego, tego przepisu nie przestrzega aż 25% czynnych rowerzystów. Analizy wskazują, że niespełna 35% rowerzystów stosuje kaski podczas podróży, zaś 45% jeździ wyłącznie znanymi i zaplanowanymi trasami. Z badań wynika, że kobiety częściej niż mężczyźni korzystają z wyznaczonych tras. Jednak rzadziej stosują ochraniacze czy tez kaski rowerowe. Mężczyźni w tym wypadku bardziej dbają o swoje bezpieczeństwo i ewentualne urazy ciała.
Ogólnopolskie Badanie Rowerowe pozwoliło zauważyć, że rodzice podróżujący rowerem z dziećmi w większości przypadków wykorzystują foteliki rowerowe (40%). Znacznie rzadziej korzystają ze specjalnie przeznaczonych do tego przyczepek (tylko 4%). Aż 56% dzieci podróżuje na własnych rowerach.
Jak podkreślają rowerzyści bezpieczeństwo jest dla nich niezwykle ważne, jednak jedynie 5% z nich posiada specjalne ubezpieczenie.
Badani zostali również poproszeni o udzielenie odpowiedzi na temat rodzaju wykorzystywanego zabezpieczenia rowerowego. Okazuje się, że najbardziej popularne jest zabezpieczenie mechaniczne (łańcuchy, linki, un-lock), które wykorzystuje aż 71% rowerzystów. Jedynie 14% stosuje blokadę na tylne koło. Z kolei 16% znakuje swój rower. Z badań wynika, że pomimo stosowanych zabezpieczeń, co dziesiąty rowerzysta, na przestrzeni kilku ostatnich lat, został pozbawiony swojej własności. Najczęściej do kradzieży dochodziło w miejscu zamieszkania. 25% rowerów zostało skradzionych z piwnicy.
Większość gospodarstw domowych wyposażona jest we dwa (39%) lub trzy (25%) jednoślady. Do najbardziej popularnych należą rowery górskie, miejskie, w dalszej kolejności trekkingowe i na samym końcu kolarzówki. Z badań wynika, że rowery górskie są w większości eksploatowane przez mężczyzn i osoby młode. Z kolei rowery miejskie przypadły do gustu kobietom i osobom starszym. Co ciekawe miejsce zamieszkania również wpływa na rodzaj posiadanego roweru. Z badań wynika, że wśród mieszkańców wsi bardziej popularny jest rower miejski, zaś mieszkańcy miast doceniają atuty rowerów górskich.
56% badanych korzysta z roweru w sezonie kilka razy w tygodniu, podczas gdy 19% deklaruje codzienną jazdę. W większości przypadków jazda na rowerze stanowi formę spędzania wolnego czasu. Około 28% osób korzysta z roweru podczas robienia zakupów, zaś 26% badanych wykorzystuje go podczas podróży do pracy/szkoły.
Jak wynika z przeprowadzonego badania jedynie 25% preferuje samotne przejażdżki. Zdecydowana większość rowerowych amatorów woli podróże rodzinne (47%), z przyjaciółmi i znajomymi (35%).