Odszkodowanie za opóźniony lot

opóźniony lot

YakobchukOlena/bigstockphoto.com

W ciągu ostatnich 10 lat ruch pasażerski w Polsce wzrósł ponad trzykrotnie. Przeciętne ceny biletów a także bogata oferta linii lotniczych spowodowały, że coraz chętniej i coraz częściej latamy. Niestety, zdarza się, że z różnych przyczyn nasze loty bywają opóźnione bądź odwołane. Zanim wybierzemy się na wakacyjny wypoczynek warto zapoznać się z prawami przysługującymi pasażerom samolotów.

Przypadki, w których ma miejsce opóźnienie, odwołanie lotu, bądź odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera są regulowane przez przepisy unijne, dokładniej przez rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku. Na podstawie prowadzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego statystyk wynika, iż najczęstsza przyczyna skarg pasażerów, to opóźniony lot. Dlatego też warto uświadomić sobie jakie mamy prawa w sytuacji, kiedy nasz lot zostaje opóźniony.

Przede wszystkim przewoźnik ma obowiązek udostępnić każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów, w tym prawa do odszkodowania oraz opieki związanej z zapewnieniem posiłków oraz napojów adekwatnych do czasu oczekiwania, a także zapewnieniu noclegu w przypadku, kiedy wylot odbywa się następnego dnia. Pasażer ma wtedy też prawo do odszkodowania za stracony czas, ale tylko wówczas, gdy z winy przewoźnika samolot jest opóźniony minimum trzy godziny. O tym, jak wysokie jest odszkodowanie decyduje długość lotu. Może to być przedział od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.

Pierwszą czynnością, gdy ubiegamy się o odszkodowanie jest złożenie takiego wniosku u przewoźnika. W sytuacji, gdy linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. To ważne, bo dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u linii lotniczej, mamy prawo wnieść skargę do ULC odnośnie naruszenia przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych. Taką skargę można złożyć, gdy od momentu złożenia reklamacji upłynęło 30 dni. Potrzebne jest dołączenie do niej kopii reklamacji, która została skierowana do przewoźnika, jak również kopii udzielonej przez niego odpowiedzi lub wskazanie, że pomimo upływu 30 dni nie została udzielona odpowiedź na reklamację, a także kopię potwierdzającą rezerwację na dany lot.

Warto pamiętać, że jeśli znajdziemy się w takiej sytuacji, gdy nasz lot z przyczyn przewoźnika zostanie opóźniony, nie powinniśmy się niczego obawiać, a korzystać z prawa jakie mamy, aby ubiegać się o przysługujące nam odszkodowanie i postępować zgodnie z wytycznymi w tej sytuacji. Niekiedy ubieganie się o odszkodowanie wydaje się być procesem powolnym i żmudnym, to jednak warto ubiegać się o swoje należności. Większość przewoźników na poziomie w takich przypadkach nie utrudnia pasażerom procesu uzyskania odszkodowania, aby nie musieli składać skarg w Komisji Ochrony Praw Pasażerów, zwraca należną rekompensatę po złożonym wniosku. Oczywiście w sytuacji, gdy taki wniosek jest rzeczywiście uzasadniony i wina faktycznie leży po stronie przewoźnika, a pasażer jest wówczas stroną pokrzywdzoną i stratną.

Jeden komentarz do artykułu

  1. Hania pisze:

    Warto skorzystać z usług pośredników, firm które załatwią to za nas. Ja skorzystałam niedawno z Claim Flights, wniosek o odszkodowanie złożyłam na ich stronce w 3 minuty, koszty poniosłam dopiero po uzyskaniu odszkodowania.


Zwiedzanie Rabatu

Poszukując pomysłu na kolejny wspaniały wjazd warto wziąć pod uwagę ...

Zwiedzanie Filadelfi

Filadelfia to piąte co do wielkości miasto w Stanach Zjednoczonych, ...

Jak siÄ™ przygotowaÄ

Każdy, kto kocha piesze wycieczki w góry, wie, iż góry ...

Zwiedzanie Lizbony

Poszukując kolejnego kierunku na wycieczkę warto wziąć pod uwagę stolicę ...

Zwiedzanie Lublany

Słowenia niewielki kraj, który na swoich terenach skrywa niezwykłe miejsca, ...