Uszkodziłeś oponę? Być może da radę ją jeszcze uratować. Zależy jak rozległe jest rozcięcie. Poznaj domowy sposób na naprawę opony rowerowej.
Dobra opona to spory wydatek. Co zrobić, gdy ulegnie uszkodzeniu? Wyrzucić coś, za co daliśmy często ponad 100 złotych? Bolesne, tym bardziej, gdy, jak to mi się zdarzyło, opona zostaje pochlastana tydzień po zakupieniu.
Z rozciÄ™ciem nie można jeździć, nawet jeÅ›li jest dosyć maÅ‚e – jego krawÄ™dzie bÄ™dÄ… „szczypaÅ‚y” dÄ™tkÄ™ powodujÄ…c jej uszkodzenie. Poza tym flaka bÄ™dziemy Å‚apali od dostajÄ…cych siÄ™ do Å›rodka opony kamyków.
W takiej sytuacji trzeba się ratować! Niech Słodowy ma Was w swojej opiece!
Do naprawienia przebitej opony rowerowej potrzebujesz:
- stara dętka, opona lub łatka do opon (tę ostatnią możesz spróbować wyłudzić w zakładzie wulkanizacyjnym)
- łatka do klejenia dętek (znajdziesz w zestawach naprawczych do dętek rowerowych, tania i wszędzie dostępna)
- dobry klej do gumy (też znajdziesz w wymienionych powyżej zestawach, jednak polecam kupienie sobie czegoś specjalnego, o tym poniżej)
- łyżka do ściągania opon lub coś, co Ci posłuży jako łyżka (płaskie, sztywne coś z łagodnymi krawędziami, które nie poranią opony, dętki ani obręczy)
- kawałek drobnoziarnistego papieru ściernego (zazwyczaj również znajduje się w zestawach do naprawy dętek)
- coś do odtłuszczenia powierzchni (rozpuszczalnik, benzyna ekstrakcyjna)
- żyłka lub plecionka wędkarska (w przypadku, gdy rozcięcie jest na tyle duże, że samo zaklejenie może nie powstrzymać rozłażenia się opony)
- bardzo mocna igła, którą zszyjesz oponę (może szewc Cię poratuje? 😀 )
Jak naprawić uszkodzonÄ… oponÄ™ rowerowÄ… – instrukcja:
I etap – delikatna Å‚atka wewnÄ™trzna
- wymontuj koło z roweru, poluzuj wentyl, spuść resztę powietrza z dętki, ściągnij oponę
- wywróć oponę na lewą stronę (hej-ho, przy takich rymach, to praca wre! 😀 )
- jeżeli postanowiłeś dodatkowo zszywać rozcięcie, zrób to teraz; możesz sobie ułatwić pracę najpierw wykonując otwory w gumie (czymś cienkim! nie osłabiaj struktury materiału!), a dopiero później przeprowadzając przez nie igłę z nawleczoną żyłką lub plecionką
- dokładnie wyczyść powierzchnię wokół uszkodzenia (poszoruj papierem, odtłuść, poczekaj aż wyschnie)
- nanieÅ› klej na miejsce uszkodzenia na oponie
- odczekaj tyle, ile nakazuje instrukcja użycia kleju
- przyłóż do tej powierzchni łatkę do klejenia dętek
- konkretnie dociśnij łatę, aby się konkretnie przykleiła (współczesne kleje są bardzo mocne i szybko schną, ale ja dla spokoju sumienia staram się każde klejenie docisnąć ciężarem na kilka godzin, najlepiej na tyle, ile potrzebuje klej do uzyskania pełnej spoistości)
II etap – mocna Å‚atka wewnÄ™trzna
- ze starej dętki, opony lub łaty z zakładu wulkanizacyjnego wytnij kawałek nieco większy od naklejonej już łatki do dętek; będzie to dodatkowa, zewnętrzna łata chroniąca dętkę przed przebiciem, ale też wzmacniająca strukturę opony w miejscu przecięcia
- jeżeli łatka do dętek jest już przyklejona, tj. odczekała swoje, oczyść powierzchnię łatki oraz wokół nie, odtłuść, to samo zrób z przygotowaną zewnętrzną łatą
- nanieś klej na powierzchnię opony i zewnętrznej łaty
- odczekaj tyle, ile instrukcja kleju nakazuje
- przyłóż zewnętrzną łatę do miejsca z łatką do dętek i dociśnij, zostaw dociśnięte aż do porządnego wyschnięcia
III etap – Å‚atka zewnÄ™trzna
- powtórz pierwszy krok z II etapu; niestety nie przy każdym uszkodzeniu da radÄ™ to zrobić – ja miaÅ‚em centymetrowÄ… japÄ™, miÄ™dzy klockami bieżnika, wiÄ™c wyciÄ…Å‚em sobie Å‚atkÄ™ pod ksztaÅ‚t wolnego miejsca i sprawdziÅ‚o siÄ™ to Å›wietnie
- przewróć oponÄ™ na normalnÄ… stronÄ™ (znowu te zagrzewajÄ…ce do roboty rymy…)
- wyczyść dokładnie przygotowaną łatkę oraz powierzchnię na zewnątrz opony, gdzie tę łatkę będziesz naklejał
- wygnij oponę tak, aby szczelina rozcięcia się rozchyliła i kropnij tam kleju, tak od serca, niech się trzyma
- nanieś klej na klejone powierzchnie, odczekaj jak Bozia kazała, dociśnij na wiele godzin, niech schnie i się wzmacniająca
IV etap – zrobione!
- załóż dętkę i oponę na obręcz, napompuj
- sprawdź, czy łatanie się dobrze trzyma
- jeżeli jest ok, montuj koło na rower
- jeździj! 😀
Dodatkowe uwagi:
- Ważne jest, abyÅ› wybraÅ‚ dobry klej. Może być butapren, klasyka, ale mocna i siÄ™ sprawdza. W sklepach jest szeroki wybór klejów. Poszukaj czegoÅ›, co ma w opisie, że jest do gumy. Potrzebujesz kleju, który stworzy mocnÄ…, elastycznÄ… spoinÄ™ odpornÄ… na wilgoć i dziaÅ‚anie dużych napięć. PamiÄ™taj, iż instrukcja klejenia nie zostaÅ‚a napisana dla hecy – stosuj siÄ™ do niej, jeżeli chcesz uzyskać optymalny efekt.
- Zwracaj uwagę na czyszczenie powierzchni przed klejeniem, dociśnięcie klejonych powierzchni i odczekanie odpowiednio długiego czasu. Spoina trzyma dopiero wtedy, gdy w pełni zaschnie. Dzięki cierpliwości uzyskasz najlepszy efekt.
- Jeżeli nie jesteÅ› pewien efektu swojego klejenia, zreperowanÄ… oponÄ™ używaj z tyÅ‚u roweru – nagÅ‚e rozwalenie siÄ™ gumy z przodu może mieć dużo bardziej opÅ‚akane skutki!
- Co jakiÅ› czas kontroluj stan Å‚atek.
- WewnÄ™trzna Å‚atka chroni dÄ™tkÄ™ przed „uszczypniÄ™ciami”. ZewnÄ™trzna zasÅ‚ania szczelinÄ™, dziÄ™ki czemu nie wejdzie w niÄ… żaden patyk, kamieÅ„ lub inny ostry przedmiot mogÄ…cy przebić dÄ™tkÄ™. Obydwie Å‚atki zatrzymujÄ… piach i kamyki mogÄ…ce przedostać siÄ™ do wnÄ™trza opony oraz wzmacniajÄ… jej strukturÄ™, zapobiegajÄ…c chociażby wybrzuszaniu siÄ™ w uszkodzonym miejscu.
Ogromne dzięki za ten artykuł! Bardzo pomocny.
Co z naprawianiem opon w wulkanizacji? Da radÄ™?
PrzyÅ‚Ä…czam siÄ™ do pytania, bo mam ten problem – rozwaliÅ‚em oponÄ™, poszedÅ‚em do wulkanizacji i tam mi ludki powiedziaÅ‚y, że nie da rady zrobić, bo za maÅ‚a powierzchnia (?) i Å‚ata siÄ™ nie zmieÅ›ci (?). WiÄ™c zreperowaÅ‚em jÄ… sobie sam, ale podczas poszukiwania w necie sposobów na reperacjÄ™ kilka razy trafiÅ‚em na wpisy na forach, gdzie ludzie twierdzÄ…, że dawali oponÄ™ rowerowÄ… do wulkanizacji i za niespeÅ‚na 20 zÅ‚otych byÅ‚a ona naprawiana. No to jak jest w koÅ„cu?
Jak dobrze poszukasz, to załatają. Koszt gdzieś pewnie około 20 pln. Tylko najlepiej idź do małego zakładu, w dużym cię oleją, bo tam fabryka i nie chce im się robić niestandardowych prac. Mała wulkanizacja, dobrze pogadasz, zrobią.
PodkreÅ›lam z tym szyciem – ważne, jeÅ›li rozciÄ™cie jest wiÄ™ksze. Bez tego i tak wszystko siÄ™ rozÅ‚azi i nawet najlepsza Å‚ata nie pomoże. RozciÄ™cie trzeba zszyć, a dopiero później Å‚atać, inaczej bÄ™dzie siÄ™ dentka wybrzuszaÅ‚a (=flaki).
jezdze na tak zreperowanej oponie juz pol roku, rozne warunki, rozne nawierzchnie i wszystko jest poki co ok 🙂